peniaze

Podľa prieskumu agentúry Ipsos až 61 % mladých ľudí vo veku 16 až 26 rokov by si želalo výučbu o investovaní na školách.

Prieskum agentúry Ipsos, ktorý si nechala vypracovať investičná platforma Fondee, ukazuje, že väčšina mladých ľudí vo veku od 16 do 26 rokov si vyžaduje výučbu o investovaní na školách. Boja sa totiž inflácie, chceli by sa o svoj dôchodok postarať sami, ale nevedia ako. „Mladí si chcú investíciami zaistiť najmä dôstojnú budúcnosť. Neveria ale sporiacim účtom a lákajú ich akcie, do ktorých by chcelo investovať až 59 % z nich,“ približuje výsledky prieskumu spoluzakladateľka Fondee Eva Hlavsová.

Mladí neveria štátu, že sa o nich v starobe postará

Hlavné dôvody na investovanie sú ochrana pred infláciou (66 %) a zaistenie dôstojnej budúcnosti (51 %). Zaujímavým zistením je, že až 39 % mladých chce zhodnocovať úspory, pretože sa nemôžu spoľahnúť na dôchodok od státu. Zistilo sa tiež, že iba 6 % rodičov svoje deti vedie k investovaniu. Napriek dôležitosti finančnej gramotnosti rodičia často nevedia, ako ju svojim deťom odovzdať.

Generácia Z hľadá spôsoby investovania blízke ich mentalite

Kým generácie investorov si nechali poradiť ohľadom financií od poradcov, dnešná generácia hľadá úplne iné spôsoby. „Z dlhodobého hľadiska sú mladí k svojim financiám zodpovednejší a túžia mať vlastnú finančnú situáciu vo svojich rukách. Službu poradcov by využila ani nie pätina z nich, do banky by s investíciami zašlo len 11 % opýtaných,“ hovorí Hlavsová. Vyrástli v online prostredí, preto tam hľadajú aj najjednoduchšie riešenia. „Správanie mladých je odlišné a netúžia chodiť na stretnutia do banky ani s finančnými poradcami. Chcú dostať kvalitné informácie, ale v prostredí, ktoré je im blízke,” dodáva Hlavsová.

Keby si mladí mohli vybrať, akým spôsobom investovať, najčastejšie by použili mobilnú aplikáciu (45 % opýtaných). Najradšej by investovali primárne do akcií (59 %). Prekvapivo len málo z nich by na prvom mieste investovalo do kryptomien (18 %). „Mladí si zrejme uvedomujú vysokú rizikovosť, ktorá sa s kryptomenami spája, čo je dobre,“ uvádza spoluzakladateľka platformy.

Prieskum bol realizovaný v januári a auguste 2023 na vzorke 500 mladých ľudí vo veku 16 – 26 rokov a 1250 rodičov.

Reklama na magazín Vintage District