Chcete kúpiť ojazdené vozidlo? Pozor na skryté poškodenie po záplavách

Ojazdené vozidlo sa môže zdať výhodnou kúpou, no pozor však na opravené autá, ktoré pochádzajú zo zaplavenej oblasti na Floride. Ako ich rozoznať?

Hurikán Milton spôsobil zaplavenie tisícov áut a ďalšie tisíce boli mechanicky poškodené. Podľa spoločnosti Cebia sa zaplavené alebo zle opravené autá môžu dostať na európsky trh už v novembri. Budú smerovať najmä do strednej a východnej Európy a na Slovensku budú často uvádzané ako vozidlá nemeckého alebo poľského pôvodu.

Hurikán Milton sa dotkne aj Európanov

Je nešťastnou realitou, že každá prírodná katastrofa prináša nešťastie aj ľuďom, ktorých sa priamo nedotkla. V tomto prípade sa hurikán Milton, ktorý sa v októbri prehnal Floridou, dotkne aj mnohých Európanov, ktorí si nevedomky kúpia auto, ktoré bolo buď zaplavené, alebo výrazne poškodené, napríklad nárazom do budovy, a nebolo riadne opravené,“ hovorí Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia. Spoločnosť preveruje históriu ojazdených vozidiel, aby pomohla motoristom vyhnúť sa tomu, že sa stanú obeťami podvodu. Niektoré z týchto áut sa podľa jeho slov dostávajú aj na slovenský trh. „Pre slovenských kupujúcich však často vyzerajú ako autá dovezené z Poľska, Nemecka alebo Litvy, ale nie zo zámoria,“ upozorňuje ďalej Martin Pajer zo spoločnosti Cebia a dodáva, že oprava týchto áut po totálnej ekonomickej škode sa finančne neoplatí, takže sa lacno opravia, aj keď nespĺňajú bezpečnostné požiadavky.

Prečítajte si aj: 5 vecí, na ktoré si treba dať pozor pred kúpou ojazdeného auta

Podvodníci, ktorí autá opravujú a ďalej predávajú, samozrejme vymenia svetlá a prvky, ktoré by mohli prezradiť skutočný pôvod. V porovnaní s funkčnými airbagmi alebo elektroinštaláciou však ide o zanedbateľné položky, pretože tieto diely sa dajú použiť z havarovaných áut, rovnako ako diely karosérie, keďže tie sa nevyrábajú ani ako náhradné diely,“ vysvetľuje ďalej Martin Pajer. Dodáva, že napríklad v Nemecku sa situácia za posledných 10 rokov obrátila a kým 70 % predajcov ojazdených vozidiel bolo nemeckých, dnes je to len 30 %, čo je jedným z dôvodov zvýšeného výskytu podvodov vrátane falšovania pôvodu.

Ojazdené vozidlo zo Severnej Ameriky? Po havárii 85 % z nich

Ojazdené autá zo Spojených štátov a Kanady sa v posledných rokoch objavujú v Európe, a teda aj na slovenskom trhu, čoraz častejšie. Preto sme do nášho systému kontroly histórie ojazdených vozidiel pridali údaje o autách z týchto krajín a neustále rozširujeme zdroje údajov. V súčasnosti máme informácie o 93 % zámorských vozidiel. Vďaka tomu vidíme, že 68 % predaných vozidiel na Slovensku je po totálnej škode, ďalších 17 % po strednej a väčšej škode a len 15 % z nich je nehavarovaných. A to je bežný stav, nie mimoriadna situácia súvisiaca s prírodnou katastrofou,“ upozorňuje Martin Pajer. Skutočný pôvod a zaplavenie či iné poškodenie vozidla sa dá zistiť v systéme od spoločnosti Cebia na adrese sk.cebia.com.

Fingovaním skutočného pôvodu týchto áut a predstieraním, že sú z Nemecka, podvodníci pomáhajú nielen zvýšiť záujem o tieto autá a rýchlejšie ich predať, ale aj zvýšiť ich cenu. Podľa spoločnosti Cebia býva priemerné zvýšenie 400 až 800 eur. Kupujúci však preplácajú hodnotu auta oveľa viac, pretože jeho technický stav je horší. Tu môže cena dosiahnuť až 10 000 eur v závislosti od modelu a jeho veku. Ďalším problémom sú náklady, ktoré v nasledujúcich rokoch dopadnú na nových majiteľov kvôli neočakávanej údržbe a opravám, a samozrejme, rozhodujúca býva aj znížená bezpečnosť.

Pôvod vozidla možno zistiť na základe kontroly jeho histórie

Zistiť odkiaľ pochádza ojazdené vozidlo nie je pre bežného kupujúceho jednoduché. Z osvedčenia o evidencii sa to nedozvie. Okrem toho často dochádza k účelovým registráciám, keď sa vozidlo v danej krajine zaregistruje, hoci len na niekoľko dní. Cieľom býva získať potvrdenie, že tam bolo odhlásené, čo predajcom umožní dokázať kupujúcim, že má nemecký alebo iný pôvod.

Skutočný pôvod vozidla sa dá zistiť kontrolou jeho histórie. Výrobcovia vozidiel poskytujú tieto informácie priamo do systému Cebia. Prevažná väčšina automobilov jazdila aj v krajine, pre ktorú sa vyrobili. Preto sa oplatí nespoliehať sa len na informácie v inzerátoch alebo u predajcu, ale vždy si nezávisle overiť históriu vozidla.

Reklama na magazín Vintage District