Auto moto

Spoznajte najslávnejšie modely Citroënu

Najslávnejšie modely Citroenu
Reklama

 

Citroën v roku 2019 jubiloval a podriadil tomu aj marketing. Na parížskej výstave Rétromobile pripravil tematickú expozíciu s najslávnejšími modelmi svojej histórie.

Aj keď existujú aj staršie automobilky, ako je Citroën, francúzska značka bez pochýb patrí medzi tie, ktoré najviac ovplyvnili vývoj automobilizmu. Nevyrábala iba presúvadlá pre široké masy a jej jediným cieľom nebola len kvantita. Citroën predstavil viacero pokrokových riešení a používal technológiu, aká vo svete motorizmu nemala obdobu.

3 x 10

Na výstave Rétromobile zhrnul Citroën svoju históriu veľmi jednoducho a pritom dokázal, že bol vždy aktívny na viacerých frontoch – často úspešnejšie ako mnohí iní. V prvom rade stáli dizajnové koncepty. Tie viackrát inšpirovali sériové modely, ich časti boli použité ako dizajnové a aerodynamické riešenia. Obdivované na autosalónoch, pútali  pozornosť celého sveta pre svoju nekonvenčnosť. Citroën vybral zo svojej histórie desať najzaujímavejších.

Najslávnejšie modely Citroenu
Zdroj foto: Samuel Vanko

Vedľa konceptov bolo poukladaných desať najdôležitejších sériových modelov. Niektoré sa nachádzali skôr na okraji záujmu más, no ponúkali komfort, pokrokové technológie a neopozeranú exkluzivitu. Iné patrili k priekopníkom alebo boli dôležitým míľnikom nielen pre Francúzov.

Tretiu partiu desiatich automobilov tvorili pretekárske špeciály. Také, o ktorých ste možno nepočuli, ale aj také, ktoré vďaka svojim pilotom dosiahli nehynúcu slávu a fanúšikovia motoršportu o nich budú básniť ešte desiatky rokov.

Z katalógu

Začnime však v prechádzke po histórii Citroënu pekne na začiatku. Za automobilkou stál na začiatku 20. storočia André Citroën, ktorý podniku prenechal svoje ctené priezvisko. André-Gustave bol známy priemyselník s množstvom pokrokových nápadov a neochvejnou odvahou realizovať ich.

V roku 1919 predstavila nová automobilka model Type A. Na to, že išlo o prvotinu, bolo Áčko celkom úspešným výrobkom. Zákazníkov si našlo celkom 24 093 exemplárov. Jeho štvorvalcový 1,3-litrový agregát disponoval výkonom 10 k a 810-kilogramový automobil s ním dosiahol maximálnu rýchlosť 65 km/h.

Najslávnejšie modely Citroenu
Zdroj foto: Samuel Vanko

O tri roky neskôr Citroën predstavil model C3. Bol známy aj ako 5CV, čo prezrádzalo maximálny výkon 0,8-litrového agregátu. Drobné auto meralo len 3 200 mm, vážilo 555 kg a celkovo bolo vyrobených 80 759 vozidiel.

Jedným z najslávnejších Citroënov je bez debát model Traction Avant. Vozidlu patrí svetový primát v sériovom využití pohonu predných kolies. Verejnosti bolo vozidlo predstavené v roku 1934 a fabrika ho vyrábala vo viacerých motorických verziách. O dizajn sa postarali Flaminio Bertoni a André Lefèbvre a do predaja sa dostali až štyri karosárske varianty, medzi nimi aj krásny kabriolet. Z výrobnej linky zišlo okolo 760 000 kusov.

Vo virtuálnej exkurzii pomedzi nezabudnuteľné autá Citroënu nemôžeme obísť dodávku modelového radu H. Bola predstavená v roku 1947 a vyrábali ju nielen vo Francúzsku, ale aj v španielskej fabrike v meste Vigo. Po druhej svetovej vojne to bolo pre francúzske hospodárstvo veľmi dôležité auto a celkovo vzniklo 490 165 kusov. Dnes sú tieto vozidlá húfne používané na rôzne typy retro kaviarní a potulných obchodíkov.

Ešte dôležitejší pre Citroën, pre Francúzsko a vlastne aj pre celú motoristickú Európu bol pred nemeckou agresiou zachovaný model 2CV, ľudovo nazývaný aj Kačica. Malý automobil oficiálne uzrel svetlo sveta v roku 1948 a je ikonickým autom celej automobilky. Krpec váži približne pol tony (záleží od verzie) a postavil Francúzsko na kolesá. Jeho slávne mäkký podvozok je opradený mýtami i pravdivými príhodami. Vyrábali ho v toľkých verziách, že v tom majú hokej aj oficiálne pramene. Slúžil v rodinách, práčovniach, pekárňach, drobným podnikateľom, na farmách, mníškam i farárom a stal sa i filmovou hviezdou. Dnes spája tisíce ľudí, ktorí sa združujú v kluboch po celkom svete.

Najslávnejší Citroen
Zdroj foto: Samuel Vanko

V roku 1955 ukázala spoločnosť na verejnosti nádherný model DS (ID). Bol vyrábaný vo viacerých fabrikách v Európe či v Austrálii a jeho príťažlivý dizajn nakreslil Talian Flaminio Bertoni. Déesko bolo od svojho počiatku reprezentatívnym vozidlom, z ktorého vzniklo takmer 1,5 milióna exemplárov. Spomedzi nich patrí medzi najcennejšie verzia kabriolet. Dokonca až tak, že ak sa rozhodnete kúpiť si nejakú ako investíciu, radšej sa poraďte so znalcom Citroënov. Existuje ich totiž viac, ako sa oficiálne vyrobilo a talentovaní mechanici radi vyrábajú menej cenné kópie. Citroën DS sa zapísal do histórie hlavne pre slávny hydropneumatický podvozok, ktorého časti vyúsťovali do guľatých nádob pôvodne natretých zelenou farbou.

Francúzska automobilka na koberci slávy počas parížskej výstavy ukázala aj model Méhari, ktorého produkcia bola spustená v roku 1968, nechýbal model CX z roku 1974. Tento reprezentatívny automobil vydržal vo výrobe celých 16 rokov. V roku 1975 získal titul Európske auto roka. Medzi vyvolené autá Citroën zaradil aj luxusnú a pomerne modernú limuzínu C6 z roku 2006.

Z pretekárskej trate

Do sekcie venovanej motoršportovej histórii si automobilka Citroën vybrala 10 skutočne dôležitých áut. Celú plejádu odštartovala málo známym strojom B2 Scarabée D´or z roku 1922. Do dejín sa vozidlo zapísalo tým, že prešlo Saharu. Auto nebolo priekopníkom v motoristickom športe, ale pre Citroën predstavovalo dvere do sveta horúcich volantov.

Hneď za Scarabeusom parkovala aerodynamická kreácia Rosalie Des Records z roku 1933. Vyzerá ako vystrelený projektil a Rosalie je držiteľka takmer 200 rekordov – od maximálnych rýchlostí až po prejdené vzdialenosti. Vozidlo na to nevyzerá, no je postavené na základe celkom obyčajného Citroënu Rosalie, ktorý plnil úlohy bežné pre osobné automobily.

Spoznajte najslávnejšie modely Citroënu
Zdroj foto: Samuel Vanko

Vedľa Rosalie si svoju vyhasínajúcu slávu užíval pretekársky model DS21 z roku 1969. Auto sa zúčastnilo na náročnej rely v Maroku a preteky dokončilo len sedem ostrých špeciálov, na prvých troch miestach boli DS 21, na štvrtom sa umiestnil Renault 8 Gordini, piate a šieste miesto patrilo opäť dvom Déeskam a posledný „preživší“ bol Renault 16. O dva roky na to sa rely v Maroku zúčastnil Citroën s modelom SM. Jeho posádka si zaknihovala absolútne víťazstvo. Na treťom mieste skončili pretekári sedlajúci starší Citroën DS21.

V Afrike sa na pretekoch pravidelne zúčastňovala aj ostrá Kačica. V roku 1973 sa postavilo na štart až 60 špeciálne upravených 2CV, ktoré sa od seba veľmi neodlišovali. Vyhrala Kačica, pochopiteľne, pre zúčastnených to bolo azda najväčšie dobrodružstvo v živote. Preteky na dlhé vzdialenosti mali kedysi väčšiu obľubu ako dnes. V roku 1990 sa na diaľkových pretekoch vo viacerých štátoch po celom svete zúčastňoval model ZX Rallye. Vďaka svojej robustnosti, odolnému podvozku a konštrukcii, ktorá ho ochraňovala pred nárazmi kameňov, zvládlo ZX tisíce horúcich kilometrov. Jeho maximálna rýchlosť bola 205 km/h.

Citroën priviezol do Paríža aj autá, ktorým pretekárske pneumatiky ešte ani poriadne nevychladli. Milovníci motoršportu si mohli pripomenúť nádhernú pretekársku Xsaru z roku 1998 alebo C4 WRC, ktorú po nebezpečných zákrutách bravúrne vodil legendárny Sébastien Loeb. Celkom modernú pretekársku technológiu reprezentovali C-Elysée WTCC a C3 WRC zo sezóny 2007.

Spoznajte najslávnejšie modely Citroënu
Zdroj foto: Samuel Vanko

Z rysovacej dosky

Poslednou a najobletovanejšou skupinou vystavených áut boli dizajnové koncepty. Citroën odštartoval expozíciu v roku 1956 modelom C1O, na ktorom spolupracovali aj leteckí inštruktori. Nechýbal nízky Camarque z roku 1972. Ide o prvý automobil, na ktorom spolupracovala automobilka s talianskou dielňou Bertone. Na výšku meria len 1,15 cm. Z roku 1980 pochádza dizajnová kreácia Karin s trojicou sedadiel v prvom rade a volantom v strede palubnej dosky. Prešlo osem rokov, kým Citroën ukázal auto, ktorým chcel nasmerovať dizajnový jazyk spoločnosti. Model Activa 1 z roku 1988 poslúžil ako inšpirácia na ďalšie modely, ktoré hviezdili v 90. rokoch. Xanaë z roku 1994 poslúžilo ako hlavná inšpirácia na nesmrteľný model Picasso. Z novších konceptov zaujal hlavne GT by Citroën, auto, ktoré bolo v roku 2008 postavené na účely počítačovej hry.

Text a foto: Samuel Vanko

Reklama
Tags:

Mohlo by vás zaujímať

Reklama
Menu

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia najmä na zlepšenie kvality služieb a vášho zážitku z čítania. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte vo Vašom prehliadači.

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť