Rolls-Royce Dawn. Western Cape, South Africa.

Photo: James Lipman

Lord Montagu z Beaulieu bol jedným z priekopníkov motorizmu vo Veľkej Británii. Ako zakladateľ a vydavateľ časopisu The Car Illustrated zamestnával ilustrátora Charlesa Sykes a sekretárku Eleanor Valesco Thornton. Trojica stojí za slávnym emblémom Rolls-Royce Spirit of ecstasy, ktorý bol oficiálne zaregistrovaný 6. februára 1911.

V roku 1909 lord Montagu poveril Sykesa (ktorý bol zároveň aj sochár), aby vytvoril talizman na jeho vozidlo Rolls-Royce Silver Ghost. Sykes použil Eleanor ako modelku a vytvoril bronzovú sochu mladej ženy vo vejúcich šatách, ktorú nazval „Šepkajúca”. Socha si drží prst na perách, čo niektorí vysvetľovali ako tichý dôkaz blízkeho vzťahu medzi Eleanor a lordom Montagu. Podľa iných zdrojov to označovalo tichý chod motora.

Nech je už pravda akákoľvek, „Šepkajúca” zdobila každý Rolls-Royce lorda Montagu. Lord stvoril novú módu, vlastné sošky si nechali robiť aj ostatní majitelia Rollsov, pričom mnohé nevyhovovali vkusu generálneho riaditeľa spoločnosti Rolls-Royce Claude Johnsona.

Dáma v pozadí legendy
Zdroj foto: James Lipman

V roku 1911 preto poveril Sykesa, aby vytvoril oficiálny talizman, ktorý by ochránil produkty spoločnosti pred nevzhľadnými výtvormi. Prakticky zmýšľajúci Sykes mierne upravil svoju sochu The Whisperer (Šepkajúca) a vytvoril dielo, ktoré dnes poznáme ako Spirit of Ecstasy. Socha bola oficiálne registrovaná 6. februára roku 1911.

Sykesovo pôvodné dielo sa rokmi vyvíjalo. Pôvodne bolo vysoké 7 palcov (17,78 cm), dnes je oveľa menšie. Meria 3 palce (7,62 cm) a vyrába sa z najrôznejších materiálov. Sykes vytvoril v roku 1934 aj kľačiacu verziu, ktorá sa objavila na modeloch Sports Saloon a do päťdesiatych rokov aj na modeloch Silver Wraith a Silver Dawn.

V sedemdesiatych rokoch sa niektoré krajiny snažili Lietajúcu dámu z bezpečnostných dôvodov zakázať. Napríklad vo Švajčiarsku bolo úplne zakázané a klienti ju pri preberaní našli učupenú v schránke pred spolujazdcom. Rolls-Royce však prišiel s elegantným a geniálnym riešením. Sošku upevnil na plošinu s pružinou a schoval ju do masky chladiča. Na to, aby sa ukázala v plnej kráse, stačil jemný dotyk.

Dáma v pozadí legendy
Zdroj foto: James Lipman

Eleanor sa nikdy nedozvedela o tom, že jej podobizeň dosiahla svetovú slávu. Zomrela v roku 1915, keď sa plavila do Indie na lodi P&O SS Persia, ktorá bola pri plavbe okolo Kréty zasiahnutá torpédom. Na palube bol aj lord Montagu. Všetci si mysleli, že tiež prišiel o život, no on zázrakom prežil a po návrate do Anglicka zažil poriadny šok. V novinách The Times si prečítal svoj vlastný nekrológ.

Dáma v pozadí legendy
Zdroj foto: James Lipman

Dodnes nie je úplne isté či sú sochy The Whisperer alebo Spirit of Ecstasy naozaj inšpirované Eleanor. Sykes o nej nikdy verejne nehovoril a jeho dcéra Josephine sa tiež obmedzila iba na krátke vyjadrenie: „Eleanor bola veľmi milá osoba. Je to veľmi zaujímavý príbeh a pokiaľ vám to spraví radosť, tak by tento mýtus mohol pretrvať. S radosťou to budeme robiť aj ďalších 100 rokov.”

Duch inovácií – Spirit of Innovation

Pri príležitosti predstavenia modelu Phantom v roku 2003 sa spoločnosť BMW Group rozhodla omladiť sošku Spirit of Ecstasy, čím chcela otvoriť novú kapitolu v histórii Rolls Royce a nadviazať na výraznú líniu jedinečného dedičstva.

Až do roku 1999 boli sošky vyrábané metódou odlievania „lost vax“ (do strateného vosku), ktorá sa používa už viac ako 5 000 rokov. Je fascinujúce, že až do roku 1939 Charles Sykes osobne asistoval svojej dcére Josephine pri odlievaní, označovaní a dokončovaní každej jednej sošky Spirit of Ecstasy. Dnes sa sošky vyrábajú moderným odlievacím spôsobom v špecializovanej spoločnosti v anglickom meste Southampton.

Dáma v pozadí legendy
Zdroj foto: Zdroj foto: James Lipman

Prvým krokom pri omladzovaní sošky bolo digitálne nasnímanie pôvodnej skulptúry Spirit of Ecstasy, aby sa podarilo zachytiť a získať všetky detaily a vytvoriť tak dokonalý trojrozmerný digitálny obraz. Na to, aby sa dôsledne preniesli a vytvarovali všetky detaily do odlievacej formy, museli skúsení remeselníci použiť špeciálne nože s hrúbkou iba 0,2 mm. Tieto zlievárenské nástroje boli použité na vytvorenie mimoriadne presného voskového modelu figuríny, ktorý následne pokryli keramickou vrstvou. Po jej vyschnutí vosk vytavili, čím vznikla dokonalá negatívna forma. Do nej sa následne odlievajú nové sošky.

Dáma v pozadí legendy
Zdroj foto: James Lipman

Každá figurína vzniká naplnením formy roztavenou ušľachtilou oceľou. Oceľ tavia pri teplote až 1 600°C. Po vychladnutí ocele remeselníci formu otvoria a sošku Spirit of Ecstasy odhalia v celej svojej kráse. Konečná úprava sa odohráva vo finalizačnom oddelení, kde podstúpi proces takzvaného brokovania. Pri ňom je odliatok ošľahávaný miliónmi oceľových guľôčok, čo pomáha vyleštiť povrch bez toho, aby sa poškriabal. Hotová figurína je po opracovaní, finálnom vyleštení a po prísnej kontrole poslaná do Goodwoodu, aby zaujala svoje hrdé miesto na ikonickej mriežke chladiča modelov značky Rolls-Royce.

Dáma v pozadí legendy
Zdroj foto: James Lipman

Možnosti Bespoke

Oddelenie Rolls-Royce Motor Cars Bespoke umožňuje zákazníkom, aby si vytvorili jedinečné vozidlá podľa vlastného vkusu, pričom si podľa vlastných predstáv môžu prispôsobiť mnohé detaily. No pokiaľ ide o sošku Spirit of Ecstasy, v ponuke sú strieborná a osvetlená verzia, alebo, pre podčiarknutie jedinečnej výnimočnosti, verzia pokrytá 24-karátovým zlatom. V roku 2011 vytvorili klenotníci z Mouawad Jewellers model k stému výročiu pokrytý diamantmi. Jeho hodnota sa vyšplhala na 250 000 amerických dolárov.

Text: Samuel Vanko

Reklama na magazín Vintage District