Móda a štýlPremeny

Obuvníctvu sa darí, ale aj napriek tomu v odbore chýbajú zamestnanci

Obuvníctvu sa darí, ale aj napriek tomu v odbore chýbajú zamestnanci
Reklama

 

Obuvníctvo je tradičným odborom s mnohoročnou tradíciou. Poslednú dobu ale oň ubúda počet záujemcov z radov študentov a absolventov, a to aj napriek tomu, že lokálnym značkám sa momentálne darí a stávajú sa z nich lovebrandy. Po pandémii aj táto oblasť potrebuje podporu, vystavovatelia z radov českých a slovenských výrobcov a predajcov sa už tento víkend 20. – 22. augusta predstavia na najväčších veľtrhoch s módou v strednej Európe, STYL a KABO, hostiť ich bude tradične brnianske výstavisko.

Obuvníctvo má tradíciu, lokálne výrobky opäť lákajú

Obuvnícke remeslo má na Slovensku a v Čechách dlhú tradíciu. Aj napriek tomu, že slovenská výroba v minulosti bojovala s dovozom lacných topánok z Číny, pred príchodom pandémie koronavírusu sa odboru obuvníctva podarilo stabilizovať a slovenský výrobcovia v tomto období zaznamenali zvýšenie tržieb. Podpísal sa na tom nižší import tovaru z Číny, v tomto období naopak posilnil dovoz z krajín ako je Vietnam či Poľsko. Aj tak ale nemajú Slováci a Česi v súčasnosti problém si za lokálnu výrobu priplatiť. Dôkazom môže byť úspech firmy Vasky so sídlom v Zlíne, kde dopyt po topánkach tejto značky v posledných rokoch vzrástol natoľko, že firma minulý rok expandovala aj na Slovensko.

Obuvníctvu sa darí, ale aj napriek tomu v odbore chýbajú zamestnanci
Zdroj foto: STYL a KABO

Absolventov je málo, nahradzujú sa nevyučenými záujemcami či strojmi

Najväčším problémom je pre lokálnu výrobu nedostatok zamestnancov. Firmy sa snažia zháňať zamestnancov rôznymi cestami, za posledných 15 rokov ale výrazne ubudli kvalifikovaní profesionáli, ktorí odbor vyštudovali. Často sa stáva, že aj tí, ktorí obuvnícky odbor zdarne ukončia, v odbore nezostanú. Zostávajú len ozajstní milovníci, väčšinou čo remeslo zdedili z predošlej generácie. Tradičným firmám tak neostáva nič iné, než zamestnávať tých, ktorí v odbore síce nie sú vyučení, ale majú oň záujem, či nahradzovať ručnú prácu automatizáciou či sťahovať výrobu do zahraničia.

Zdroj foto: STYL a KABO
Obuvníctvu sa darí, ale aj napriek tomu v odbore chýbajú zamestnanci
Zdroj foto: STYL a KABO
Obuvníctvu sa darí, ale aj napriek tomu v odbore chýbajú zamestnanci
Zdroj foto: STYL a KABO

Lokálnu tvorbu podporujú aj veľtrhy, vystavovatelia sa tento víkend predstavia v Brne

Miestna výroba potrebuje aj podporu. Predposledný víkend v auguste sa na brnianskom výstavisku konajú už tradičné veľtrhy STYL a KABO, najväčšie módne veľtrhy v strednej Európe. V minulosti prebiehali ako akcia pre širšiu verejnosť, tohto roku sa profilujú do formátu B2B akcie. Tento rok sa tu predstaví 120 vystavovateľov, medzi ktorými nebudú chýbať aj zástupcovia úspešnej obuvníckej firmy Vasky, ktorá v minulom roku zvýšila svoje tržby až o 200 percent. Veľtrh prináša príležitosť pre výrobcov a predajcov nielen z Česka a Slovenska, ale aj pre zahraničných, ktorí sa tiež veľtrhov každoročne zúčastnia. Ide tak o skvelú príležitosť pre networking, naviazanie obchodných kontaktov, či načerpanie inšpirácie. Tento rok, prvý krát od pandémie bez akýchkoľvek obmedzení a opatrení.

Reklama
Tags: ,

Mohlo by vás zaujímať

Reklama
Menu

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia najmä na zlepšenie kvality služieb a vášho zážitku z čítania. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte vo Vašom prehliadači.

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť