kúpa domu

Horúčkovité nakupovanie bytov a domov je za nami. Za ochladením realitného trhu stoja drahšie hypotéky a situácia sa už prejavuje aj v najnovších štatistikách Národnej banky Slovenska. Na sklonku roka 2022 ponukové ceny nehnuteľností na bývanie klesli oproti predchádzajúcemu štvrťroku o 1,94 %. Ide o prvý medzištvrťročný pokles od konca roku 2019. Ako to vidia odborníci na reality? 

Horúčkovité nakupovanie sa skončilo

Pokles cien realít bol očakávaný a predpokladám, že bude viditeľný aj v štatistikách za prvý a druhý kvartál tohto roka. Horúčkovité nakupovanie bytov a domov, na ktoré sme boli zvyknutí v uplynulých rokoch, sa skončilo. Zároveň však treba povedať, že neklesli ceny všetkých nehnuteľností plošne a rovnako, skôr sa zvýraznil rozdiel medzi tými lepšími a horšími. Kupujúci je dnes v lepšej pozícii ako pred rokom či dvomi a najväčšiu výhodu majú tí záujemcovia o kúpu, ktorí majú hotovosť.

Kameňom úrazu sú hypotéky

Možnosť vlastniť nehnuteľnosť sa radikálne znížila najmä kvôli zvyšujúcim sa úrokovým sadzbám na hypotékach. A práve to je kameňom úrazu, keďže väčšina Slovákov kupuje nehnuteľnosť práve na hypotéku. Objem poskytnutých úverov klesol, pretože mnohí Slováci si ich už nemôžu dovoliť. To samozrejme ovplyvňuje aj možnosti predávajúcich, ktorí už narazili na cenovú hranicu, za ktorou je náročné nájsť kupcov.

Predať alebo radšej počkať?

Predávajúci musia dôkladne zvážiť svoju situáciu. Ak potrebujú predať byt, lebo nevedia dostavať dom alebo nemajú peniaze na väčší byt, nech predajú. Trh je nevyspytateľný, ale primárny pohľad by mal smerovať na potreby predávajúceho, nie na trh alebo štatistiky. Iná situácia je u vlastníkov nehnuteľností, ktorí predávať nemusia. Ak im predaj nesúri, netreba predávať. Získané financie by im okamžite začala znehodnocovať vysoká inflácia. Ak však majú investičnú alternatívu, ktorá im ponúka zaujímavý výnos a ktorej veria, môžu zvážiť aj takúto možnosť.

Realitní makléri sa musia prispôsobiť novej situácii

Prichádza obdobie, v ktorom bude odbornosť realitných maklérov dôležitejšia ako kedykoľvek predtým. Trh sa obrátil a zverejniť svoju nehnuteľnosť na realitných portáloch už dnes jednoducho nestačí. Ak niekto v tejto dobe potrebuje predať nehnuteľnosť, potrebuje profesionálny marketing, dobrú reklamu, správne nastavenie ceny a v neposlednom rade znalosť procesov, ktoré realitný obchod sprevádzajú. Maklér musí vedieť dobre poradiť, musí rozumieť trhovému cyklu, aktuálnej situácii na trhu realít aj financií. Musí vymyslieť správnu stratégiu predaja, aby sa z predávanej nehnuteľnosti nestal ležiak, ktorý sa nepredá pol roka. Doslova fetišistický rast cien a tlak niektorých maklérov na dvíhanie cien spred roka je nateraz za nami. Nateraz, lebo je len otázkou času, kedy a v akej miere začnú ceny opäť rásť.

Prečítajte si aj: Rok v realitách bol turbulentný a zvýhodnil kupujúcich 

Dopyt po nehnuteľnostiach oslabol o viac ako 50 %

Realitný trh ochladol a je to cítiť aj na spomalenom dopyte po nehnuteľnostiach. Od konca minulého roka dopyt oslabol o viac ako 50 %. Samozrejme, v každom regióne a pri každej predávanej nehnuteľnosti môže byť situácia iná, ale znížený dopyt hlásia všetky krajské mestá. Realitné kancelárie, ale aj developeri preto budú nútení pristúpiť k rôznym marketingovým lákadlám, aby tak zvýšili dopyt po nehnuteľnostiach, ktoré majú v ponuke.

V roku 2010 sme boli svedkami rôznych lákadiel

Keď sa obzrieme do minulosti, aj v roku 2010 sa vplyvom finančnej krízy dopyt po kúpe nehnuteľností znížil a bol podobne slabý ako je tomu dnes. Aby realitné kancelárie kupujúcich dostali na obhliadku ponúkaných bytov a domov, snažili sa ich navnadiť aj na rôzne akcie ako napríklad auto ku kúpe bytu zdarma. Ďalej to boli aj rôzne dovolenky do exotických destinácií, ktoré boli ako súčasť kúpy zarátané v cene bytu.

Aj developerské projekty cítia útlm, začínajú akcie

Momentálne sa predaj pribrzdil aj pri developerských projektoch. Predajcovia hlásia slabší dopyt po kúpe, no na druhej strane platí, že ak už kupujúci prejavia záujem, je vyššia pravdepodobnosť, že byt aj reálne kúpia. V súčasnosti sa už takisto objavujú rôzne akcie developerov ako napríklad zľava 15 000 eur pri predaji prvých 20 bytov, parkovacie státie k bytu zdarma alebo kuchynská linka v cene bytu.

O takýchto akciách by sme ešte v prvej polovici roku 2022 ani nechyrovali. Situácia sa ale zmenila a vplyvom vysokých cien realít a vyšších úrokových sadzieb na hypotékach sa realitný trh mení. A s ním aj taktika predávajúcich a developerov.

Reklama na magazín Vintage District