Veľa z nás si udržuje svoje zbierky v nádeji, že mu raz pomôžu zabezpečiť si lepší dôchodok. Teda okrem vášne majú aj praktickú stránku. Dajú sa historické vozidlá vôbec považovať za naozajstnú investíciu a kam ich vo finančnom svete môžeme zaradiť?
Veľa z nás si udržuje svoje zbierky v nádeji, že mu raz pomôžu zabezpečiť si lepší dôchodok. Teda okrem vášne majú aj praktickú stránku. Dajú sa historické vozidlá vôbec považovať za naozajstnú investíciu a kam ich vo finančnom svete môžeme zaradiť?
Na stránkach časopisu sme už mali rozhovor s obchodníkom s historickými a exkluzívnymi automobilmi, pravidelne prinášame prehľad zaujímavostí z aukcií a aj vy sami sem-tam kúpite auto preto, aby ste ho neskôr so ziskom predali. Na aukciách sú často vozidlá, ktoré slúžia iba na predávanie a kupovanie a na odometri majú len desiatky kilometrov. Slúžili totiž ako pokladničky, asfalt nikdy nevideli. O tom, či je možné historické automobily prirovnať k tradičným formám investovania, sme sa pozhovárali s expertom Tomášom Vrankom z X-Trade Brokers DM S.A.
Investovanie je alchýmia, napriek tomu si veľa ľudí myslí, že starať sa o peniaze a zveľaďovať ich je jednoduché a zvládne to každý. Je to tak?
Všeobecne asi platí, že peniaze nerastú na stromoch, a ak niečo vyzerá veľmi jednoducho, väčšinou to nefunguje. Dnešný technologický pokrok, internet a rozširovanie možností investovania však spôsobili, že do investovania sa môže pustiť naozaj skoro každý. Napriek tomu však nie je úplne jednoduché, človek si musí urobiť aspoň základný prieskum možností a musí pochopiť, ako jednotlivé investičné nástroje fungujú. Vďaka internetu sa však dá tento základný prieskum urobiť za pár hodín. Väčšina ľudí u nás využíva na investovanie akcie či ETF fondy (vopred poskladané koše akcií) a princíp daných nástrojov sa dá pochopiť relatívne rýchlo a jednoducho. V základnej orientácii v tomto svete vieme ľuďom, samozrejme, pomôcť, či už formou vzdelávacích videí, ktoré popisujú, ako akcie a ETF fungujú, ale aj formou individuálnych konzultácií. Ak sa teda niekto rozhodne, že chce svoje peniaze investovať takýmto spôsobom, určite to nie je bez práce, avšak napríklad spomínané ETF sú natoľko jednoduché a diverzifikované, že nimi v dlhodobejšom horizonte človek asi máločo pokazí ,a dá sa v nich základne zorientovať za pár hodín.
Čo by mal vedieť človek predtým, než sa rozhodne investovať?
V prvom rade je potrebné zamyslieť sa nad tým, aký dlhý je investičný horizont, respektíve sa treba dobre zamyslieť nad tým, za aký dlhý čas budem peniaze potrebovať. Pri investovaní do akcií či ETF platí, čím je investičný horizont dlhší, tým je investovanie menej rizikové a tým pravdepodobnejšie človek dosiahne výnos. Z môjho pohľadu je minimálny rozumný horizont stanovený na 5 rokov, keď už pravdepodobnosť zisku výrazne preklápate na svoju stranu. Ak by ste naslepo investovali do amerických akcií, tak za posledných približne 100 rokov by ste pri 5-ročnom horizonte mali vyše 80 % pravdepodobnosť toho, že budete v zisku s tým, že priemerný ročný výnos sa za toto obdobie pohybuje okolo 8 % ročne. Na základe investičného horizontu by som následne hľadal konkrétnejšie informácie k jednotlivým aktívam, ich výhody, nevýhody, historickú výkonnosť, historické prepady a podobne. Takto by som si porovnal napríklad spomínané akcie či ETF, zlato, dlhopisy a podobne. Každé aktívum má totiž iný pomer potenciálneho výnosu a rizika.
Ktoré artikle predstavujú v aktuálnom svete financií najzaujímavejšie investície?
Na túto otázku by vám asi každý odpovedal inak. Zrejme najkontroverznejším a zároveň najzaujímavejším aktívom posledných rokov sú kryptomeny. Tie by ale podľa mňa mali aj pri investoroch, ktorým nevadí riziko, tvoriť len niekoľko % portfólia. Ja osobne mám dlhodobo najradšej práve akcie amerických či európskych spoločností, avšak skôr tých takzvaných hodnotových. Tieto firmy vo väčšine prípadov dobre fungujú desiatky rokov, nemajú dlhy, majú stálych zákazníkov a každoročne im mierne rastú zisky a tržby. Pri dlhodobejšom investovaní, povedzme 10 a viac rokov, akcie dávajú spomedzi všetkých klasických aktív asi najlepší pomer výnosu a rizika a vďaka moderným brokerom do nich viete investovať prakticky bez poplatkov alebo len s minimálnymi poplatkami, čo je oproti bankovým fondom (ktoré veľakrát majú rovnaké zloženie ako ETF fondy) oveľa lacnejšie.
Už niekoľko rokov sa veľa rozpráva o investovaní do historických vozidiel. Ako to vníma človek, ktorý je čisto z finančného prostredia? Je vôbec možné považovať to za naozajstnú investíciu?
Z hľadiska definícií by som investovaním nazval nejakú činnosť, ktorá prináša potenciálny výnos pri nejakej adekvátnej miere rizika. Ak toto investovanie do historických vozidiel spĺňa, určite o investíciu ide. Dianie okolo automobilov sledujem, a ako súkromného človeka ma to zaujíma. Niektoré, hlavne historické modely sú veľmi cenné, je však pomerne zložité sa v tomto svete orientovať. Toto je pre nás oveľa zložitejšie než orientácia vo svete bežných finančných aktív. Aj tu platí, že bez práce nie sú koláče a že ak sa chce človek orientovať v akejkoľvek oblasti samostatne, musí si proste niečo naštudovať.
Historické autá si všimli už aj špecializované médiá a píšu o nich. Ročný nárast ich hodnoty sa rôzni, ale všeobecne sa hovorí o úrovni niekde na hranici 10 percent. Vyrovná sa to konzervatívnej investícii?
Okolo úrovne 8 – 10 % ročne sa pohybuje aj výkonnosť amerického akciového indexu S&P 500. Okrem neho existujú tiež konzervatívnejšie alternatívy, ale aj indexy, ktoré sú rizikovejšie, takže ročný výnos sa môže pohybovať plus mínus podobne. Výhodou akcií je to, že ich viete nakupovať už od pár desiatok EUR a viete ich kedykoľvek nakúpiť či predať, takže v dnešnej dobe ide o vysoko likvidné aktívum, na ktorého nákup nepotrebujete vysokú vstupnú čiastku, prípadne vidíte aktuálnu hodnotu investície naživo v platforme. Akcie či ETF sú po určitom čase držania veľmi výhodné aj z daňového hľadiska. To sú pre mnohých ľudí dôvody, pre ktoré dávajú prednosť akciám pred napríklad nehnuteľnosťami či umením.
Dá sa investícia do historického auta prirovnať k niečomu, čo finančný trh pozná lepšie a dlhodobejšie? Napríklad umelecké dielo a podobne?
Princíp každej investície je prakticky rovnaký. Investor chce vždy nakúpiť lacno a predať drahšie s nejakou primeranou mierou rizika a s čo najnižšími sprievodnými nákladmi. Existuje koncept, ktorý hovorí, že pri každej investícií existujú tri hlavné parametre – výnos, riziko a likvidita (schopnosť rýchlo nakúpiť či predať) + ja by som k nim pridal aj nejakú mieru nákladov na držanie aktíva (v prípade nehnuteľnosti napríklad náklady na údržbu, pri veteránoch napríklad náklady na zabezpečenie plus miesto na uskladnenie). Tento koncept hovorí o tom, že pri žiadnom aktíve nie je možné dosiahnuť maximálny výnos pri minimálnom riziku a pri vysokej likvidite. Na prvý pohľad sa mi zdá investovanie do historických áut málo likvidné (na historické auto, hlavne na Slovensku, asi zo dňa na deň kupca nenájdete), s primeraným výnosom okolo 10 % ročne, presne ako spomínate vyššie. Posúdiť rizikovosť je zložité a líši sa od konkrétneho modelu. Investície sa následne líšia práve v tom, aký pomer vyššie uvedených troch faktorov majú a je na každom, aby si vybral pre seba ideálny mix a na základe neho si zvolil aktívum.
Patrí investícia do historického vozidla medzi rizikové alebo kam ju radí profesionálny finančník, ako ste vy?
Investovanie do historických vozidiel je pre neznalých problematiky zložité. Človek zrejme musí poznať históriu daných značiek, počet vyrobených kusov, obľúbenosť daného modelu, záujem ostatných a podobne. Je to teda relatívne komplexná záležitosť. Rizikovosť bude teda zrejme závisieť od toho, nakoľko dobre človek danému trhu rozumie a ako sa v tejto oblasti orientuje.
Ak sa niekto rozhodne pre investíciu do historického vozidla, kam by ho mal v hierarchii investícií zaradiť? Medzi doplnkové alebo na to máte iné kategórie? Aké investičné produkty by mali investíciu do historického vozidla preskočiť? A čo by ste odporučili ľuďom, ktorí chcú mať vo svojom portfóliu historické vozidlo, aké investičné produkty si k nim primiešať, aby bolo portfólio a riziko rozumne diverzifikované?
Investovanie do historických vozidiel je v každom prípade menej tradičnou formou investovania a zrejme málokto má takouto formou uložené všetky svoje peniaze. Práve z tohto dôvodu by som ho zaradil medzi doplnkové investície. Čo sa týka iných investičných kategórií, zrejme sa nedá všeobecne spoliehať na nejakú všeobecnú poučku. Moja praktická skúsenosť je ale taká, že väčšina ľudí si vyberá spomedzi niekoľkých hlavných aktív: nehnuteľnosti, akcie či akciové ETF fondy, dlhopisy, cenné kovy a posledné roky napríklad aj kryptomeny a v menšej miere potom aj napríklad umenie či historické automobily. Pri výbere vhodnej kombinácie by som sa pozeral najmä na to, aké riziko som ochotný akceptovať. Ak nízke, väčšinu môjho portfólia by mohli tvoriť napríklad dlhopisy či zlato. Ak by mi trochu vyššie riziko nevadilo, uprednostnil by som práve akcie a podobne. Druhým dôležitým parametrom je už vyššie spomínaný investičný horizont – inak sa pozerá na investovanie mladší človek vo veku povedzme 30 – 40 rokov a inak sa na túto oblasť pozerá človek, ktorý má o 20 – 30 rokov viac. V každom prípade platí, že každé investičné portfólio by malo byť nejakým spôsobom diverzifikované, a určite by som nikomu neodporúčal, aby mal svoje peniaze uložené iba v jednom type a druhu aktíva.
Zhováral sa Samuel Vanko